Sanatatea mintala este o parte integranta a bunastarii unei persoane, inteleasa atat pentru ea insasi, cat si pentru persoanele din jurul sau. In Romania cele mai frecvente patologii psihiatrice sunt depresia, schizofrenia si sindroamele nevrotice. Numarul persoanelor cu patologii psihiatrice a crescut foarte mult de la inceputul pandemiei. Asta pentru ca oamenii au fost obligati sa stea in case cat mai mult, sa se izoleze sa evite, pe cat posibil, contactul fizic cu cei dragi. Sunt persoane care nu si-au mai vazut copiii, nepotii, parintii, prietenii de un an de zile. Ne ferim de virus, dar trebuie sa avem grija si de sanatatea mintala pentru ca, in mod contrar, ne vom confrunta cu grave probleme in urmatorii ani. Nu toata lumea este capabila sa gestioneze stresul psihologic si frica creata, iar situatia actuala ar putea duce la agravarea starilor patologice preexistente la pacientii care sufera deja de anxietate, stres, depresie si multe altele.

Mai mult, minimizarea dificultatilor celor care expun o problema legata de sfera psihologica cu raspunsuri precum “poate fi si mai rau” este absolut contraproductiva, chiar si in acest moment critic. Cei care sufera de probleme psihologice sunt adesea perfect constienti de situatia de urgenta si ca exista persoane care sunt mai rau decat ei, dar acest lucru nu inseamna ca ar trebui lasati in urma sau lasati sa se descurce singuri.

Regula primara in toate aceste cazuri este una: sa nu ne fie rusine. Nu exista niciun motiv sa ne fie rusine sa vorbim despre asta in mod deschis, nu exista niciun motiv pentru a nu cere ajutor si, cel mai important, nu exista niciun motiv pentru a subestima semnalele de alarma si nu exista niciun motiv pentru a minimiza problema, deoarece ar putea declansa un efect domino cu efecte ireparabile. De aceea, putem apela la servicii de consiliere psihologica.

Citeste si:   Accesorii topografice profesionale de la nbtrade.ro pentru cei care tin la meseria lor!

Organizatia Mondiala a Sanatatii a subliniat faptul ca in timpul unei crize este normal sa ne simtim tristi, stresati, confuzi, speriati sau furiosi.  Poate fi de ajutor sa vorbim cu cineva in care avem incredere. Un membru al familiei sau un prieten iti poate fi de ajutor. Insa, cand situatia este deja grava, cel mai bine este apelezi la un specialist, adica la un psiholog.

Deci, care ar fi sfaturile unui psiholog pentru a ne mentine mintea intr-o stare cat mai buna?

Mentine relatiile sociale ramanand la distanta

In sfera ta familiala, de prieteni, colegi, cunostinte, identifica contactele pe care te poti baza. Trebuie sa ai cel putin unul sau doua apeluri telefonice sau apeluri video zilnic, astfel incat sa poti mentine, de asemenea, contactul cu exteriorul casei tale si cu viata de zi cu zi. Este posibil ca aceste referinte sa nu fie la indemana tuturor, mai ales in cazul persoanelor care traiesc singure sau izolate, cu probleme de incredere in ceilalti, conflicte anterioare, lipsa de referinte de incredere.

Mai mult, daca esti constient de persoanele care au o tendinta anterioara de autoizolare sau care traiesc izolate din cauza varstei sau din alte motive, incerca sa le sugerezi ajutorul unui terapeut, in cazul in care au nevoie de ajutor, psihologic sau de alta natura.

Citeste si:   Importanta print-ului digital - Tipografia Global Print

Configureaza o rutina

Obiceiurile zilnice au fost date peste cap, nu exista nicio indoiala. Acest lucru poate duce la o debusolare in actiunile zilnice simple, cu riscul de a ramane in pat sau pe canapea chiar si acolo unde nu exista o stare de oboseala sau nevoie de odihna. Este esential sa iti recuperezi rutina si sa respecti cu strictete programele stabilite: acesta este, de asemenea, un apel la responsabilitate, dar este o responsabilitate pe care o asumi fata de tine insuti. Prin urmare, pe langa contactarea persoanelor de incredere, timpul zilnic trebuie si poate fi folosit pentru a desfasura si alte activitati.

Nu trebuie sa sari peste mese

Nu ar trebui sa sari niciodata peste mese, cu atat mai mult daca ramai in casa. In acelasi timp, rationalizeaza si nu abuza de alimente, cofeina, alcool sau tigari: capriciile mici sunt una, dar incercarea de a umple golurile cu aceste produse, pe termen lung, este periculoasa pentru sanatatea ta.

Respecta programul de lucru de acasa

Cei care lucreaza de acasa respecta cu strictete orele de lucru: a pune o cantitate mai mare de munca pe umerii lor doar pentru ca „nu ai altceva de facut” inseamna a lua timp din activitatile ramase care pot aduce un efect psihologic bun in sfera individuala si, productiv vorbind, afecteaza performanta si calitatea muncii.

Timp liber

Cititul, scrisul, desenul, ascultatul muzicii, gatitul, vizionarea filmelor, serialele TV, jocul (da, acest lucru este valabil si pentru adulti) si exercitiile fizice in interior sunt posibile si importante pentru a nu fi coplesiti de frica sau plictiseala. La asta putem adauga posibilitatea optimizarii spatiilor casei: ordonarea dulapurilor si eliminarea inutilului.

Citeste si:   Te-ai gandit vreodata la efectele acarienilor asupra ogranismului tau sau ce sunt acestia mai exact?

Curatarea casei

Este foarte important sa avem grija de mediile inchise in care traim sau lucram. Este esential sa asiguram schimbul de aer in camere si sa curatam in mod adecvat toate suprafetele si sa acordam o atentie maxima aerisirii incaperilor.

Expune-te la aer cel putin o jumatate de ora

In special in zilele insorite, dedica cel putin o jumatate de ora expunerii la lumina soarelui si la aer liber. Asta nu inseamna neaparat „iesirea din casa”, ci petrecerea timpului pe balcon sau la fereastra, ori in propria gradina. Expunerea la lumina soarelui, cu cremele de protectie necesare si fara a exagera, este utila pentru dezvoltarea vitaminei D, care este esentiala pentru buna functionare a sistemului nervos si a oaselor. Mai mult, expunerea la aer liber de la ferestre, balcoane si gradini este importanta pentru a schimba perspectiva si vederea, dincolo de peretii locuintei. Foloseste acest timp pentru a respira profund, relaxeaza-te si concetreaza-te pe „aici si acum” si pe respiratie, rationalizand frica si ameliorarea stresului acumulat.

Reduce expunerea la stiri

Incerca sa limitezi timpul de expunere la stiri. Evita supraincarcarea proprie cu informatii care risca sa iti compromita starea de spirit, emotiile si psihicul. Acest lucru este posibil prin reducerea utilizarii retelelor sociale, prin utilizarea canalelor oficiale de informatii si / sau a ziarelor. Este extrem de importanta reducerea utilizarii chaturilor in care circula deseori mesaje si informatii incorecte.

Spune si tu parerea...